A gerinc és a jóga kapcsolata

A gerinc és a jóga kapcsolata

gerinc

A jóga kezdetben nagy hangsúlyt fektet a gerinc épségére és rugalmasságára. A jóga pózok segítenek a helyes testtartás kialakításában, megszüntetik a hátfájást, erőssé és rugalmassá varázsolják a gerincünket.

A jógik úgy vélik, hogy a hosszú élet titka az egészséges és rugalmas gerinc.

A rugalmas, erős, hajlékony, mozgékony gerinc az egészség és fiatalság jelképe. Ha gerincünk rossz állapotban van, annak fiziológiai és pszichés oka is lehet.

A fiziológiai elváltozásokat a rossz testtartás, a sok ülés, a számítógép, íróasztal, az autó kényelmes kagylóülésben eltöltött idő is okozhatja. Bármilyen pózban vagyunk, ülésben, állásban vagy fekvésben a gerinc tartja az egész testet, ezért fontos odafigyelnünk a helyes testtartásra. A gerinc degeneratív problémái okozhatnak belső szervi megbetegedéseket is.

Pszichés okok a stressz, szorongás, félelmek, túl sok felelősség és érzelmi blokkok okozzák legtöbbször a gerinc megbetegedéseit. A felgyűlt feszültségek okozhatnak merevséget, feszességet a gerincben, és a hátizmokban.

A jóga gyakorlásával a testet, majd az elmét szeretnénk legyőzni, uralni és elérni egy boldog, békés állapotot, mely kiegyensúlyozottságot, harmóniát teremt az életünkben.

A jóga szentírásai számos folyamatot javasolnak ezeknek a céloknak az eléréséhez, melyeket különböző utaknak gondolunk manapság, de valójában ezek ugyanannak a folyamatnak különböző lépései.

Ezek közül az irányzatok közül a hatha-jógaként ismert ászanák és légzőgyakorlatok rendszere terjedt el leginkább.

Az ászana kifejezés mozdulatlan testtartást jelent. A pózok segítségével tökéletes egészséget érhetünk el, hiszen az ászanák kitartás közben belső szerveket masszíroznak melyek segítségével jótékony működésre hangolják azokat. A jógapózok rugalmassággal és éltető erővel (pránával) töltik fel nem csak a fizikai testet, de az egész lényünket…. A pózokat megfelelően elsajátítva, a test és elme stabilitását eredményezik. Közben megnyugszanak a gondolatok, elcsitul az elme, a relaxáció elűzi a felgyülemlett feszültségeket.

Az ászana sokkal több egyszerű gimnasztikai tornagyakorlatnál. A jóga ellenzi az izmok erőteljes mozgatását, mert fáradtságot, izomlázat okoz, stimulálja az elmét, felgyorsítja a szívverést, a vérkeringést és megterheli a szívet.

A Jóga gyakorlatai a helyes relaxáció alkalmazásával kivédik az izmok elfáradását, erősítik és rugalmassá teszik a szívet.

A jógi nem gyötri és sanyargatja testét, hanem a lelki megvalósítás eszközeként egészségesen tartja. Fejlettebb szinten ezek a pózok meditációs testhelyzetek is lehetnek.

Mielőtt az ászanák gyakorlásába kezdünk, érdemes néhány tanácsot megfogadni:

  • az ászanákat mindig üres gyomorral gyakoroljuk
  • ne akarjunk minél több pózt végrehajtani egy alkalommal, mert ha túllépjük határainkat könnyen megsérülhetünk
  • a megfelelően végzett ászanák nem okoznak fáradtságot, éppen ellenkezőleg felfrissítenek, pihentetnek
  • ha egy póz fájdalmat okoz függesszük fel gyakorlását, míg testünk alkalmassá válik a kivitelezésére
  • betegen ne gyakoroljuk az ászanákat, de relaxációt vagy teljes jógalégzést ilyenkor is végezhetünk
  • kényelmes ruhában gyakoroljunk, az ékszereket is vegyük le
  • ha csak egy pózt is végzünk el, tudatunkat a gyakorlás előtt próbáljuk eltávolítani a környezetünktől, gondjainktól és próbáljunk ellazulni
  • a pózok helyes kivitelezését érdemes képzett oktató irányításával elsajátítani, a sérülések elkerülése érdekében

A lumbágó, azaz köznapi nevén a derékfájás, a 20-50 éves korosztályban minden 3-4-dik embert érintő betegség, 50 fölött pedig csaknem minden második embernek fájt, vagy fáj a dereka. Vagyis, sok embert érintő mozgásszervi megbetegedésről van szó.

felteszem a kérdést:
Lumbágó esetén mindig „csak” a gerincünk terhelt és fáj?
Avagy lelkünk is „terhelt”, lelkünk is túlterhelt és fáj?

A derékfájás sok-sok oka közül (meghűlés. rossz mozdulat, kopás, meszesedés, porckorongsérv, daganatok, stb…) most csak a gerincpanaszok és a stressz összefüggéseiről teszek említést. Hisz’ a betegség szervi okairól, tüneteiről, megnyilatkozásáról számtalan helyen sokat lehet olvasni. Sokszor nehéz együtt élni a lumbágóval, mert a fájdalom erőssége miatt megromlik a komfort-érzés és az életminősége.

A gerincoszlop a csontos csigolyákból, a csigolyák közötti porckorongokból, a csigolyákat rögzítő szalagokból és izmokból épül fel. Ez a rugalmas, mégis szilárd váz teszi lehetővé a test helyzet változtatását és egyben biztosítja a törzs és fej tartását. Ugyanakkor nagy terhelésnek van kitéve. Különösen, ha nagy súlyt (túlsúly vagy lelki súly…) kell cipelnie, ez fokozott terhelést jelent a már amúgy is túlterhelt ágyéki-keresztcsonti gerincnek. Érzékenyen reagál a gerinc a hirtelen lehűlés miatti megfázásokra, de a lelki traumákra, a krónikus stresszekre is. Ilyenkor izomfájdalom, izomgörcsök léphetnek fel.
Az egyik és elég gyakori kórok az ülő munka miatti mozgáshiányból származó, stresszes életmódunkból adódó túlterhelés.
Ha stresszesebbek, feszültebbek vagyunk, akkor nemcsak a lelkünk feszül, hanem feszesebb lesz az izmunk is. Különösen a gerinc melletti izomcsoportban figyelhető ez meg a legjobban.

Tehát beláthatjuk, hogy a gerinc megbetegedésében nagy szerepet játszik a stressz!

A terhelésből adódóan, elsősorban az ágyéki-keresztcsonti gerinc betegségei a leggyakoribbak, ez a szakasz a legsérülékenyebb, melyekhez korunk mozgásszegény életmódja, a helytelen testtartásban végzett, döntően ülő munka nagyban hozzájárul. Nem is szólva azon személyekről, akiknek munkájuk miatt naponta több órán (vagy több tíz-órán) át kell autót vezetniük. Ők – és gerincük – hatványozottabb fizikai és lelki megterhelésnek vannak kitéve.
Aki túl sok terhet hord a hátán anélkül, hogy ezt tudatosan realizálná, az a nyomást a test szintjén, a porckorong fájdalmában fogja megtapasztalni. A beteg nyugalomra kényszerül, (ez által „kivonhatja magát a forgalomból”, azaz a stresszes hétköznapokból) – ugyanis minden mozgás, minden aktivitás fájdalommal jár. A fájdalomcsillapító csak tüneti megoldás, mert csak elkendőzi, és (el)viselhetőbbé teszi a fájdalmat.

Ilyenkor érdemes lenne feltenni önmagunknak a kérdést: Mi vezetett ide?

Mit tegyünk önmagunkért?

Az életkor előre halladásával járó kopásos tünetek nem védhetők ki, de késleltethetők és lassíthatók. Sok múlik önmagunkon, életmódunkon, azon, hogy mennyire figyelünk oda gerincünk épségben tartására. Mint mindenben, itt is a megelőzés a „legolcsóbb” megoldás. Ha a lélek ennyire kihat a testre, akkor ez viszont is érvényes.

  • a gerinc problémák gyakran megelőzhetők egy megfelelő fekhely, egy nem túl puha matrac kiválasztásával is.
  • nem mindegy, hogy milyen az az ülő alkalmatosság, amelyen munkahelyünkön egész nap ülünk.
  • nem mindegy hogy milyen az autónk ülésének kiképzése, ha sokat vezetünk.
  • nagy segítség mind a munkahelyen, mind pedig az autóban a jó minőségű ékpárna, autós deréktámasz, hengerpárna, mely megtámasztja a gerincet. Mindezek a Kemko Jógastúdióban megvásárolhatóak.
  • Mindezeken túl: gondolkodjunk pozitívan.

Tanuljuk meg kezelni a stresszt, tanuljunk meg szembenézni megoldatlan problémáinkkal, lelki-terheinkkel, „lelki púpjainkkal”. Ha ez sikerül, akkor testi „púpjaink” és panaszaink is csökkenni, enyhülni fognak.

A jóga gyakorlása nagy segítségünkre lehet ebben, hiszen a jóga nem csak a fizikai testünkkel foglalkozik, hanem az összes rétegünkkel. Az ászanák végzése közben az alkalmazott jóga légzés, a relaxáció, az oldott állapotok megélése mind-mind a test és a lélek fejlődését szolgálják.

Csodálatos gyógyulásokat, eredményeket, javulásokat lehet általa elérni.

Látogass el egy számodra szimpatikus órára és tapasztald meg a Jóga jótékony hatásait…